[Vergezocht]
waarin we het echt wel ver zoeken om te kunnen lullen over strips


Terug naar de basispagina
of klik verder op één van de o
nderstaande subrubrieken:


28/01
2006
Vergezocht 10: Kopie Kresse
Over de kopiedrift van Willy Vandersteen en zijn Studio-medewerkers is al meer dan één woord geschreven, een uitgebreid zwartboek zelfs. Hier alvast een bewijsje. De bovenste strook zijn drie prentjes uit het verhaal Eric de Noorman: De Prijs der Wrake uit 1952 door de Nederlandse meester Hans G. Kresse. De nagetekende prentjes door toenmalig Studio Vandersteen-medewerker Karel Verschuere in de tweede strook komen uit Judi: De Zwervers uit 1956. Het verscheen later opnieuw onder de reekstitel Rudi in het dubbelalbum De Onderkoning en De Zwervers.
Deze info verscheen eerder in Stripschrift 83, november 1975.


17/12
2005
Vergezocht 9: Giraud gaat naar de film
Welkom in ons — niet in het minst complete — overzichtje van de invloed die westernfilms hadden en hebben op het tekenwerk van Giraud. Alle foto's hebben we her en der bijeengescharreld uit publicaties, van websites en dergelijke meer. In het bijzonder vermelden we Stripjaarboek '89 en Leo Wildschut als bron.

Beginnen we met een eerste foto uit de western Santa Fe Saddlemates uit 1945 met Linda Sterling en Sunset Carson. Vergelijk deze met de cover van Jim Cutlass: Mississippi River uit 1980.
Giraud wilde hetzelfde foefje misschien niet uithalen in Duitsland waar hij een andere cover tekende voor Jim Cutlass: Mississippi River. Hiervoor ging hij te rade bij Conquest of Cheyenne met Bill Elliot als Red Ryder en Peggy Stewart.
Op de foto van slechte kwaliteit moet je je best doen om John Wayne te herkennen in een film uit 1959. Waar we minder moeite voor moeten doen is om er de gelijkenissen uit te halen uit een prentje in de Blueberry-reeks. Let bijvoorbeeld op de witte zadelfles, het paard, de houding van de ruiter. Toeval?... Kom kom.
Klein maar fijn. Links is een foto uit de film Hondo and the Apaches (1967) met Ralph Taeger als Hondo. Zelfs het franje aan de linkermouw heeft Giraud trouw nagetekend.
Het verschil tussen deze twee afbeeldingen zit 'm in de lasso en de houding van de ruiter. In de foto uit de film South of Caliente (1951) met Roy Rogers gebruikt de cowboy 'm waarvoor hij dient. In het Blueberry-album Het Einde van de Lange Rit hangt deze netjes opgerold.
Links een portret van de acteurs Don Terry, Lon Chaney Jr. en Noah Beery Jr. uit de film Overland Mail uit 1942. Rechts een prent uit een portfolio met de heren Redneck, Blueberry en Mc Clure.
Opnieuw een filmscène die opduikt in Het Einde van de Lange Rit. Moeten we je echt wijzen op bijvoorbeeld de mouw, de lichte vorm van kikvorsperspectief, de manier waarop hij het geweer vasthoudt?
Afbeelding uit de film The Wild Bunch (1969) van regisseur Sam Peckinpah. En Giraud maakte de tekening rechts, nogmaals naar het voorbeeld van een foto. Zijn creativiteit bestond er in om drie personen van de foto te herschikken of te spiegelen voor een 'eigen' compositie. Gehurkte baardmans met geweer, baardmans met hoed in hand en baardmans met hoed op hoofd en gekruiste armen zijn qua lichaamshouding rechtstreeks weggelopen uit de foto.
En hier zien we meteen op welk filmmagazine Giraud is geabonneerd. Het maandblad Star-Ciné Bravoure bracht een cover dat resulteerde in een stripcover van Blueberry: De Man met de Zilveren Ster uit 1973.
Niet alleen dankzij de film heeft Giraud een documentatiebibliotheek bijeenvergaard. Oude foto's uit die tijd worden naarstig gerecycleerd, zelfs in een dédicace voor een fan.
Let niet alleen op het decor van de tekening, maar ook op de houding en de kledij van Blueberry. De man op de foto die als tweede van links "Cheese" moet zeggen naar de camera was Girauds voorbeeld.
En met deze zwart-wittekening naar een zoveelste filmfoto als voorbeeld, staken we onze rondrit... Voor nu! Want Giraud en zijn alter ego Mœbius zullen nog regelmatig opduiken in deze en andere Môh?!-rubrieken.


26/10
2005
Vergezocht 8: Gebaseerd op (1)
De Zevende en de Negende Kunst gaan goed samen. Dat bewijst In the Picture al voldoende. Maar de liefde komt vanzelfsprekend niet van één kant. Ontzettend veel tekenaars houden van film. Dikwijls als knipoogje baseren ze de trekken van een occassioneel nevenpersonage of zelfs de hoofdfiguur op die van een acteur of actrice of bij uitbreiding andere celebrities als zangers en zangeressen en diverse meer. Hieronder staan er alvast vijf om mee te beginnen. In latere updates volgen met mondjesmaat tientallen nieuwe reeksen!
We tonen je telkens het strippersonage met vlak daaronder de acteur of actrice in min of meer eenzelfde pose. Elke vondst is ons expliciet meegedeeld door de tekenaar of journalisten onder de vorm van interviews of artikels. Dus ook al vind je de gelijkenis niet treffend, het was nochtans de bedoeling van de tekenaar.

Pelliculepersonages op papier gepleurd door:

• June Tarrant uit Largo Winch: De Prijs van het Geld (Philippe Francq + Jean Van Hamme) lijkt op Penelope Cruz
• Giovani Battista uit De Duistere Steden: De Toren (Schuiten + Peeters) lijkt op Orson Welles
• Generaal Carrington uit de reeks XIII (William Vance + Jean Van Hamme) lijkt op Lee Marvin
• Helena Von Ruhenberg uit De Prins van de Nacht 4: Het Dagboek van Maximilien (Yves Swolfs) lijkt op Vanessa Paradis
• Shane uit de reeks Shane (Paul Teng + Jean François Di Giorgio) lijkt op Brad Pitt


08/10
2005
Vergezocht 7: Monsterlijke monsters
In Stripschrift 133 (maart 1980) toont Hans van Adrichem met voor zichzelf sprekende voorbeelden aan waar Karel Biddeloo de mosterd haalde voor het monster Grawwar uit De Rode Ridder 87: De Beelden van Djomaz.

Biddeloo was een grote comic- en pulpliefhebber waarin onder andere Frank Frazetta school maakte. Hij is onder andere de creator van Vampirella.
Het verhaal waaruit Biddeloo pikte (straks lees je zijn reactie) heet Werewolf en werd onder meer herdrukt in Creepy Yearbook 1968.

Creepy
is een comictijdschrift met horrorverhalen, later uitgebreid met fantasy. Werewolf telt amper zes pagina's, geschreven door Larry Ivie, maar bood voldoende stof tot documentatie, inspiratie of diende als — haha — hommage.

Hiernaast tekent Biddeloo zelfs een deel van het natuurdecor en de volle maan na.
Stripschrift verzocht Biddeloo om een reactie. Het luidde als volgt: "Het is normaal dat een striptekenaar veel documentatie gebruikt en zich soms inspireert op werk van collega's, wat — in mijn geval — wel iets van teveel van het goede is geweest. Dit is wel enigszins te wijten aan het vrij hoge tempo van De Rode Ridder-productie. Maar wil de tekenaar zonder 'kopieerzonden' mij de eerste steen toewerpen?"

Geen eerbetoon dus. Collega's binnen de Studio Vandersteen waren trouwens geen onbesproken bladen wat het natekenen uit andere strips betrof... Zelfs Willy Vandersteen maakte het wel eens te bont.
Uiteraard komen we daar allemaal nog op terug in volgende updates.
Maar Frank Frazetta kent wel meer bewonderaars. Grote Europese toptekenaars hebben werk van hem op de boekenplank staan. Ook daarvan geven we in de toekomst overduidelijke bewijzen. Je kan er als kijker maar wel bij varen.

We hebben hierop aansluitend lukraak tien schrikwekkende stripmonsters gezocht die we het kind van onze zuster niet onder ogen willen laten zien.
Welkom in een wereld van reptielachtigen, mutanten, gedrochten met hoorns, klauwen, tentakels of schubben.

Vlucht voor de monsters van links naar rechts en van boven naar onder:

Rij 1: Een mutant uit Druuna (Paolo Eleuteri Serpieri), een getransformeerde Jack uit Het Boek van Jack (Boiscommun + Filippi), een president from outer space uit De Haas van Mars (Parras + Cothias), de psychlogische terreur uitoefende zonderling Alinoë uit Thorgal 8: Alinoë (Rosinski + Van Hamme), Hebus zonder betovering uit Lanfeust van Troy 1: Het Ivoor van Magohamoth (Tarquin + Arleston)
Rij 2: Baal uit Arkel (Hardy + Desberg), een reusachtige waterslang uit De Lichten van de Amalou (Wendling + Gibelin), een monstertje van Franquin uit bijvoorbeeld Zwartkijken, een duivel uit Prophet (Mathieu Lauffray +Xavier Dorison) en als afsluiter toch maar weer Karel Biddeloos beddenpis-veroorzakende vampier Vrykolakas uit De Rode Ridder 114: Vrykolakas


17/09
2005
Vergezocht 6: Het godendom
Neen, dit keer nemen we het woord "plagiaat" niet in de mond. We wijten het identieke afgodsbeeld uit de film en de strip hierboven op een gelijke afbeelding die zowel de art director als de tekenaar onder ogen kregen. In het ene geval gaat het om de film Young Sherlock Holmes van Rain Man-regisseur Barry Levinson uit 1985. In het andere geval om de strip Atalante 3: De Geheimen van Samothracië van Crisse uit 2003.
We staan er niet te lang bij stil en duiken in het antieke godendom in de strip waarvan enkele goden vandaag nog steeds worden aanbeden.

Van links naar rechts en nederdalend van boven naar onder:
Rij 1: God in De Achtste Dag (Torres), Zeus in Centauren 3: De Odyssee (Seron), Odin in Wolf 2: De Hellehond (Dust + Anch), Kali in Kama Sutra (Manara), God in Arkel (Hardy + Desberg)
Rij 2: Odin in Walhalla 1: Jacht op de Wolf (Peter Madsen + Hans-Racke Madsen), Neptunus in Nero: De Ring van Petatje (Marc Sleen), Goddevader in Urbanus 25: De Zeven Plagen (Willy Linthout + Urbanus), Odin in De Rode Ridder 63: De Walkure (Karel Biddeloo), Mars in Murena 1: Purper en Goud (Delaby + Dufaux)
Rij 2: De belangrijkste Romeinse goden van de Olympos in Asterix Verovert Rome (Uderzo + Goscinny) en een bonte reünie met Jezus Christus, Robert Wodan, gastheer Jupiter, Lodewijk Boeddha, Karel Allah en Guus Jehova in Rhaa Lovely (Gotlib)


Archief Vergezocht
— Klik op een archieflade —