181>200
BB181 - Malheig 2: De Adem van de Draak
Grote dierenliefhebbers tellen we in de stallen van de lezers van De Stripspeciaal-Zaak. En we kunnen steeds bijleren! Op pagina 34 drinken de paarden het water in het beekje op een manier zoals honden dat doen, opslurpend met de tong. Fout, want paarden slobberen het water op, net zoals hun andere bevriende hoefpotigen, de koeien, dat doen. Reden waarom getwijfeld wordt aan de slurpweergave zoals afgebeeld, is dat de gebroeders Stalner het op andere plaatsen in de strip wél correct tekenen.

Opgemerkt door Melanie Cappelaere

BB182 - Suske en Wiske 278: De Kunstkraker
Geen beter bewijs dan dat een strip wordt gelezen als iemand er een Big Blunder in vindt... Drie ineens dan nog! In strookje 16 verschijnt een gemaskerde man ten tonele met een schilderij onder de arm. Lambik kijkt door het sleutelgat en ziet 'm voorbij wandelen. Een prentje later grijpt de betrapte dief naar een pistool in zijn binnenzak. Heeft hij het schilderij nu op de grond gezet om dat te doen? Waarom dan nog eens extra tijd verspillen door het in prentje 3 opnieuw onder de arm te nemen? We vestigen ook je aandacht op het pistool: goud van kleur (een verwijzing naar de James Bond-klassieker The Man with the Golden Gun?) met een demper. De man schiet.
In strookje 17 zijn de kogelgaten te zien in de deur. Op de volgende twee prentjes is de deur hersteld.
Twee pagina's later, in strookje 22, haalt de dief zijn pistool een tweede keer tevoorschijn: geen gouden kleur en zonder demper deze keer.
Dat het niet allemaal fout is, bewijst de zogezegde opgemerkte Blunder dat ook zijn bolhoed verdwenen is. Dat is niet waar. De man verloor zijn hoed tijdens een gevecht, het strookje daarvóór.

Opgemerkt door Yves Van De Moortele,
Peter D'herdt en Erik Reynaerts

BB183 - Suske en Wiske 112: De Groene Splinter (1)
Hoeveel keer we dit album al gelezen hebben... ge hebt daar geen gedacht van! Hoe dat we zelf nooit deze Blunder gezien hebben, is een al even grote vraag.
Enfin, op plaat 6 zien we, samen met Lambik, op een tv-scherm een man op de grond liggen. Een rokende revolver ligt eeneindje van de man, aan zijn rechterkant.
In het laatste prentje van dezelfde plaat ligt de revolver dichtbij zijn likerhand. De linkerarm ligt anders dan wat Lambik, Suske en Wiske zagen op het scherm: een "roerloze man".
Komt daar nog eens bij dat de man precies in een compleet andere ruimte ligt. Op de eerste prent zien we achter 'm dikke buizen en wat machines. Op de tweede prent zijn al die buizen en machines verdwenen om plaats te maken voor een trap die ons bekende trio afdaalt. Over de heraanleg van de vloertegels gaan we het niet hebben. We overdrijven niet graag.

Opgemerkt door Ivan Claeys

BB184 - De Tien Geboden X: De Laatste Soera
Kort maar krachtig en overduidelijk. Op pagina 21, laatste strook, meldt een commentaarkadertje "Op een nacht...".
Wel een héél klare nacht dan.

Opgemerkt door Surya Van Lierde

BB185 - Spoorloos 4: De Jager (2)
Op pagina 44 gooit Gil Saint-André een tas, zijn schoenen en jas in een meertje waar hij net over vliegt. Hij springt ook in het meertje, zijn kleren achterna. Op pagina 47, derde prent, duurt het naar verluidt meer dan een kwartier om zijn spullen in het donker terug te vinden. Dat geloven we best. Heel informatief is het bericht dat Gil een van zijn schoenen moest vaarwel zeggen. En da's niet gelogen, zien we op de volgende prentjes... Tot dat vermaledijde eerste prentje op de laatste pagina waar wij twéé schoenen kunnen tellen aan de voeten van Gil.

Opgemerkt door Yves Van De Moortele

BB186 - Storm 10: De Piraten van Pandarve
Op pagina 9 zien we Storm in prentje 3 zweven aan de rechterflank van een Tariev, het walvisachtige groene beest. Plots wordt de Tariev geraakt door een harpoen. Op het eerste prentje van pagina 10 blijkt nu dat het beest geraakt is in de linkerflank. De harpoen steekt enkele meters voorbij zijn oog en vin... Of toch niet volgens de prent er onder. De harpoen zit daar duidelijk net naast de vin.
Op de volgende pagina steekt de harpoen in alle prentjes in de rechterflank. Storm blijft zich vastgrijpen aan de rechtervin. De pagina ervoor was dat dus de linkervin, zoals je kon onthouden.
Op pagina 12 is het were overal te doen aan de linkerkant.
Het wordt vervelend: op pagina 15 harpoeninslagen rechts en op pagina 17 dan weer links.
Heeft het te maken met het links rijden in Engeland dat Engelsman Don Lawrence op scenario van Nederlander Martin Lodewijk constant deze fout maakt?

Opgemerkt door Ivan Claeys

BB187 - Alex 22: De Val van Icarus
In het eerste prentje op pagina 46 wijst Alex naar de verte, duidelijk naar rechts. Toch zegt-ie tegen zijn vriendje Enak om naar de spleet in de rots links te kijken. De technische uitleg luidt eigenlijk dat Jacques Martin, tekenassistent Rafael Moralès of teken-tekenassistentje Marc Henniquiau verzaakt aan het tekenen van een verkortingsperspectief of vogelperspectief dat zou moeten toegepast worden op de arm.
Onze uitleg is gewoon dat Alex 'verkeerd' is...

Opgemerkt door Jim Ratzenberger

BB188 - Franka 12: De Blauwe Venus (1)

We lezen op pagina 36, prent 4 mee over de schouder van Franka in een of ander mediablad. Daarin staat in het kort de levensloop van Tim Koning. Hoe hij drie jaar geleden het noodlijdende bouwbedrijf Taurus kocht en het omdoopte tot het winstgevende Saurus.
Als we doorbladeren naar pagina 39, prent 7, worden we eerst afgeleid door de blote borsten van brunette Franka. We herpakken ons evenwel snel en concentreren ons —na een laatste blik— op het verhaal van Corry, de tante van Tim. Zij vertelt Franka in geuren en kleuren (en zelfs beelden want we zien het allemaal gevisualiseerd) over een paar markante gebeurtenissen uit Tims jeugdjaren. 27 jaar geleden al was Tim in de ban van alles wat mechanische armen had. We zien inderdaad een kind kijken naar een kraan van het bedrijf... SAURUS, het bedrijf dat Tim als volwassen man pas NA het opkopen van Taurus zou stichten.

Opgemerkt door Edwin Koster


BB189 - Franka 12: De Blauwe Venus (2)
Franka beweegt zich door zowat elk van haar albums op een manier dat nog het best te omschrijven is alsof ze door een wesp in de kont is gestoken. Ofwel doet ze serieus aan fysieke overacting.
Enfin, op pagina 46 haalt ze alleszins het onderste uit de kan om een achtervolger (Tim met robotarm: zie ook Big Blunder 188) van haar kont te schudden. In prentje 4 kan ze via een robotarm op een vrachtwagen Tims rechterarm vastgrijpen. Op prentje 5 slingert ze hem overboord terwijl ze net over een brug over het water rijden.
Geen medelijden meer. In prentje 6 reikt de robotarm boven het water: KNIP! En Tims arm gaat er af. Alleen jammer dat het niet Tims gevoelloze robotarm is aan de rechterkant, maar wel Tims échte linkerarm. Althans toch volgens het plaatje. In de rest van het album blijkt het alsnog om de rechterarm te gaan.

Opgemerkt door Edwin Koster

BB190 - Comanche 11+12

In Comanche 11, De Roofdieren, licht stoere cowboy Red Dust op pagina 13, prent 4, een tipje van de sluier over zijn jeugd op. Hij beweert dat hij als 12-jarige het weeshuis waar hij verbleef, moest verlaten.
We storen ons niet aan dit stripcliché der stripclichés (namelijk dat bijna àlle helden wezen zijn), maar wel aan de letterlijk mijmerende koffieklets in deel 12, De Driezijdige Dollar, op pagina 7, voorlaatste prent. Daar vertelt Red dat hij volgens de wet op zijn zestiende het weeshuis vaarwel moest zeggen. En dus niet op zijn twaalfde zoals voorheen gejokkebrokt.


Opgemerkt door Jim Ratzenberger


BB191 - Suske en Wiske 2: Op het Eiland Amoras
Personen die de originele eerste druk in huis hebben van dit album, feliciteren we bij deze. Ons exemplaar die we van vader kregen, voorzag hij in zijn kindertijd van zeer kleurig wasco-gekribbel. Moest het nu nog binnen de lijntjes geweest zijn...
Genoeg horrorverhalen. Op pagina 6 van onze smetteloze Suske en Wiske Klassiek-herdruk in hardcover zien we in prentje 8 een briefje van Suskes voorvader Sus Antigoon. Daarin meldt hij dat op 12 januari 1541 zijn schip strandde op een verlaten eiland dat hij Amoras doopte. Op pagina 12, zesde prent, lezen we een vastgespijkerde boodschap van Sus Antigoon, geschreven op "11 October 1541" waarin staat dat hij zijn reis voortzet in zuidelijke richting met de wind van achter. Vreemd, want 9 maanden daarvoor schreef Sus het briefje over hun stranding op het verlaten eiland Amoras.
In de door Studio Vandersteen hertekende herdruk voor de reguliere Suske en Wiske-reeks staan respectievelijk de datums 12 januari 1551 en 11 oktober 1550. Willy Vandersteen vergat een jaartalletje af te trekken dus.

Opgemerkt door Sébastien Baudart

BB192 - Luka 8: De Strategie van de Krab (1)

We vertrouwen deze keer gemakkelijkheidshalve op je goeie oogzicht en verwijzen je meteen naar de afbeeldingen. Het verschil gezien?
Op pagina 8, eerste prent, zien we inderdaad commissaris Ingrid met een pleister op de kin terwijl die er nergens anders in de hele strip op kleeft. Misschien is het een knipoogje naar de running joke van de pleister waar Kapitein Haddock zoveel problemen mee heeft in Vlucht 714? Misschien ook niet...

Opgemerkt door Wouter Porteman


BB193 - Luka 8: De Strategie van de Krab (2)

Werp een blikje op pagina 28, eerste prent en let goed op het schilderij op de achtergrond. Hou dat beeld vast en schuif je album voorzichtig en zo horizontaal mogelijk naar de volgende pagina. Daar aangekomen, en alweer op het eerste prentje mag je je opnieuw concentreren op het schilderij. Jup, 't hangt pakweg 20 cm lager. Luka heeft dan ook veel te vertellen waardoor het schilderij voor een tweede keer uit beeld dreigde te vallen. Wie zei ook alweer dat het beeld krachtiger is dan het woord?

Opgemerkt door Wouter Porteman


BB194 - De Meestersteenhouwer 2: De Stoel van de Duivel

Op pagina 17 begrijpen we geen fuck van de dialoog die zich ontspint tussen "steenhouwer en avonturier in hart en ziel", Colin Tranchant en Martin Loroux, een meestergezel. Met name het eerste prentje uit de laatste strook. Daarin stelt Martin zich voor als Colin terwijl deze laatste zich arrogant gedraagt (zoals zovele bazen, veronderstellen we). Trouwens, zelfs al stond de tekst toch in de juiste tekstballonnetjes, dan klopt de bitse opmerking van Martin op de uitleg van Colin niet. Of anders wordt een amateuristisch loopje genomen met de gangbare leesvolgorde in een strip... Grote fans zijn we niet, neen.

Opgemerkt door Surya van Lierde


BB195 - Niklos Koda 4: Verdoemde Walsen

Op pagina 24 achtervolgen drie mannen een auto die plots een bocht neemt om een bosje in te rijden. Op de volgende pagina, prentje 3, stappen twee mannen uit om de ondertussen verlaten wagen te onderzoeken. Waar ze zich geen vragen bij stellen, is hoe de bestuurster in 's hemelsnaam haar wagen kon verlaten zonder voetsporen na te laten in de sneeuw! Door te vliegen? Da's grof, want amper twee prentjes later vliegen de mannen de lucht in door een bom.

Opgemerkt door Surya van Lierde


BB196 - De Onvoorspelbare 2: Het Boek van het Lot (1)

Op pagina 23, tweede prent, zijn Unixtant of Sextant ofwel van lichaam gewisseld ofwel checkt auteur Alain Maindron of je aandacht nog steeds optimaal is.

Opgemerkt door Surya van Lierde


BB197 - De Onvoorspelbare 2: Het Boek van het Lot (2)

Een Blundertje waar kritische detailfreaks en getalenteerde mierenneukers het patent op hebben. Ook dat zijn geperfectioneerde Blunder-hunters. Hun jacht is ons amusement, hun trofeëen zijn ons tijdverdrijf. Waarvoor onze dank.
Op pagina 31, derde prentje, zien we een bewijs van de feilbaarheid van de computer... Of tenminste van de mens die het machien bedient. Let langdurig op de zwarte vlek op het pak van Sextant net onder haar rechterborst. Probeer op gelijk welke andere pagina die zwarte vlek eens terug te vinden.

Opgemerkt door Surya van Lierde


BB198 - Goudvreter 1: De Schat van de Madre de Dios

Deze piratenstrip speelt zich -begrijpelijk- hoofdzakelijk af op zee. Goede kaarten zijn onontbeerlijk. Maar de kaart aan boord van de Raging Bull, te zien op pagina 37 - voorlaatste strook, is toch wel heel bijzonder. Onderaan de kaart staat duidelijk Antarctica aangeduid. Nogal straf: de strip speelt zich eind 16de eeuw af. Het continent Antarctica werd voor het eerst door mensenogen aanschouwd in 1820.
Nu wisten de Oude Grieken (door deductie) al af van het bestaan van het zuidpoolcontinent, terwijl op vele middeleeuwse kaarten Antarctica onder de naam "Terra Australis Incognita" (het onbekende zuidland) is terug te vinden. Maar de kaart in deze strip is te gedetailleerd. Je kan bijvoorbeeld duidelijk de Weddellzee onderscheiden. Deze zee is pas in 1823 ontdekt.

Opgemerkt door Jeroen François


BB199 - Luitenant Blueberry 6: Oorlog of Vrede

Het zesde zintuig van Big Blunder-jagers zou wel eens het feilloos aanvoelen van wat links en rechts nu eigenlijk is.
Op pagina 31 van deze strip staat een van de grootste links/rechts-fouten tot nu toe. Blueberry, goudzoeker Jimmy en Mexicaan Pinto willen een kapot bruggetje overkruisen die aan de steile flank van een berg is vastgehecht. Ze komen van rechts. Blueberry ziet een uitstekende rotspunt. Een touw en steen wil hij over deze rotspunt zwieren. Maar kijk nu eens goed naar hun positie! Ze staan al links, dus aan de overkant van de brug. En ook de volgende prent is gezien vanuit hetzelfde (verkeerde) standpunt. Alweer een prent later staat het trio toch rechts.
Het geëtaleerde wisselende camerastandpunt van tekenaar Giraud legt enkel een pijnlijke Big Blunder bloot. Een oplossing zou het spiegelen van de middelste twee prenten moeten zijn.

Opgemerkt door Jim Ratzenberger


BB200 - Suske en Wiske 266: De Kernmonsters

Speciaal voor de kaap van de 200 Big Blunders rakelen we de allereerste Blunder op die we publiceerden in de papieren versie van De Stripspeciaal-Zaak. Met deze hallucinante, per toeval (!) gevonden Big Blunder uit vaste abonnee Suske en Wiske begon het allemaal:
In strookje 30 hoort Wiske geklop aan de deur. Ze draagt een wit T-shirt en blauwe broek. In het volgende prentje opent ze de deur, maar blijkbaar heeft ze eerst van kleren gewisseld en haar bekende jurkje met rode streep aangetrokken. Twee prentjes later wilde ze haar oorspronkelijke plunje weer aantrekken, maar ze vond haar wit T-shirt niet dus schoot ze snel in een geel van hetzelfde model.
De volgende dag, in strookje 37, heeft ze een sexy wit topje aan. "Geen seks in Sus en Wis" stond er in Vandersteens testament. Vandaar dat ze twee plaatjes verder een deftig roze hemdje aan heeft. Het volgende strookje dist ze echter opnieuw een topje uit haar rijkgevulde garderobe, ditmaal een roze. Of is het toch een topje met kraag volgens het prentje er na? Neen, het is een wit topje zoals we alweer op het volgende strookje kunnen zien.
Hallucinant, we meldden het al. Volgens ons doet de dichstbijzijndste coffee shop bij Studio Vandersteen gouden zaken...

Opgemerkt door De Stripspeciaal-Zaak